K

9


Jag passar mer för
det här, tänker
och ringer ofta
en tom affär
jag får ofta
inte svar men ibland
så hör jag någon på
andra sidan som
vill ha min hjälp
rösten har varit utan
mig många kvällar
de kvällar jag ringer
och de kvällar jag inte
ringer

Tryckspark
sparkcykel
kan inte säga
något för att du
är min vän
det tror du i alla
fall men jag pratade
inte med dig någon
gång tror jag

Barnkalaset
sticker föräldrarna
hål i glasen och
bålen flödar
barnen hånar
röda vinfläckar
sticker undan
tar en funderare
på vad som
kan hända
härnäst, i framtiden
kanske de till och med
blir tavlor och
speglar och de
här har varit med
förut, de har
till och med makt
över tid och rum

De samlas på en gräsmatta
där spenderar de mycket
tid för att de måste planera
vissa saker
och göra ljud som kan
överlista de som
har ordningen på dem
de som kan deras namn
och personnummer
och karensdagar
och hur mycket krigsfilmer
de ser
och hur många de dödar
därefter och hur många
av deras föräldrar som super
och varför de själva blir likadana

De ska se till att det inte
blir som de tror
de kallar sig själva
de oförutsägbara och
har nästan blivit ett
namn i trakten
snart i varje fall
de rör sig i snyggt
ornade formationer
och har inga ledare

En melodi har skrivits
till deras ära och de
skiner upp varje gång
de hör den i sina huvuden
när de trampar över gräset
de agerar och arbetar
på sommaren för bästa
möjliga förutsättningar
och för att inte synas
i varken mörker
eller i ljus
de syns när de själva
vill synas

Snart vimlar det av
vita långstrumpor
och bruna små sandaler,
de går mot stadens
strand för att lyssna
på sin melodi som aldrig
blir uttjatad, till och med
andra ljud får förekomma

Och de gör bästa möjliga
överlistning av sina herrar
de som de måste läsa glosor
för
de har nu överrumplat
dem tiofaldigt i evighet och
inget kan
mäta deras samling

De stormar saker
för skojs skull
och vinner de flestas
respekt, när man får tänka
efter gör de precis som
de vill

Jag ringer tillbaka till
affären en sista gång
när jag har hittat
mitt uttryck och
allt är förändrat, jag trodde inte
att jag skulle få svar
för det hade varit
precis som förr, oförutsägbart

Jag får svar och hör i ena sidan
luren en melodi som jag känner igen

Det är en härlig ensemble
som aldrig mer behöver titta
på skyltar och de kan istället
fråga varandra efter vägen
det behöver inte ens göra det
ofta,
jag ser dem fortfarande
de går som vanligt mot
soluppgång och lycka!

Kommentarer

Här har du chansen att säga vad du tycker om mig!:

Namn:
Du Känner Väl Mäj??

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0