K

"Gaskammaren. Går för långt"



Hej du, jag ska
försöka att
döda dig för
klåfingerhet
och att leta ord
förlåt för det

Stolpskotten
haglar
Stalinorgel
skickar raketer
spräng
universum med
dem, det blir
fint och jättehärligt
för alla


Från skrivmaskinen:



Trist att inse, säger hon, att ens liv
består av att vika lakan.

.

En vecka med Judit gav mig tre universum
och jag föredrar ändå bara ett av dem.
Jag valde att skicka ett meddelande där
jag förklarade det, och medan jag
väntade var jag rädd hela tiden
för att hon skulle tro att jag var
dum i huvudet. Jag var minst lika
konstig som hon men jag fattade
inte att Judit inte var konstig,
hon bara var sån. Jag letade efter fel
saker helt enkelt. Vi gifte oss aldrig
såklart.

.

Edvin sitter på bussen: Där är hon, "hon"
som är bekläd med en svart hatt och
en vit kappa. Det är just den där
svarta leverfläcken på kinden som får
honom att rysa av glädje. Eller gladhet
, härlig känsla i magen. Han putsar till
sina bruna skor. Mitt i vintern har de hål
därifram där tårna sticker ut. Hon har inte
sett hålen än.
Året är 1989, och Edvins kasettbandspelare
skriker ut RUN DMC, hon stiger av bussen.
Hans hjärta hoppar till och han följer henne.
Vid nästa busshåll väntar Vera som han känner
bättre än henne, hennes, hon som han följer.
Han stannar för att hylla hennes fula mössa.
De fortsätter jakten tillsammans. De river ner
ett klistermärke från Sverigepartiet, skrattar.
Snart ansluter sig Torkel, han ska till ICA för
att köpa soppåsar. Efter 30 minuter undrar de
vad de letar efter. Edvin är redan borta.
Han tog nästa buss.

.


Tillbaka till verkligheten: Tråkigt att läsa


Asch, min barndom
är massa depressiva tabletter
och vinflaskor
min syster räddade mig
från fördärvet
ska jag kanske visa
lite mer tacksamhet?

Avhandlingar och
handledningar
skrik och djävulskap
exempelvis när
en säng skulle byggas
fan i helvete
skreks det
och jag lyckades klämma
en tår eller två

Ikväll åt vi soppa
och vi snackade
inte gamla minnen
jag fick till och med
slå sönder min egen
dörr en gång,
en fluga lurade mig
i dörren och jag
smällde igen den i
min sjukdom;
Bandyklubban slog ett
hål i dörren

Friheten var
allsmäktig!




1995 för alla som har glömt



Kommentarer
Postat av: Isabella

du är fantastisk!

2010-02-06 @ 20:50:34
Postat av: mille

underbara du!


Här har du chansen att säga vad du tycker om mig!:

Namn:
Du Känner Väl Mäj??

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0